Nieuws

 

 

Blog: 'Waarom wordt voedsel duurder?'

Publicatiedatum: 10-10-2017

Het nieuwe kabinet heeft aangekondigd dat de BTW op dagelijkse boodschappen van 6% naar 9% gaat. Voedsel wordt daardoor een tandje duurder. Dat is geen goed nieuws voor consumenten, en ook niet voor producenten. Ik denk dat de retail, die net begonnen is met prijsstunten, het ook niet zo op prijs stelt. Wie zit er dan wel op te wachten? De overheid wordt er niet rijker van, want BTW opbrengsten worden gebruikt om bijvoorbeeld onderwijs, zorg en wegen te betalen. Maar misschien is het goed voor het milieu!?

Het klopt dat belasting op consumptie en grondstoffen omhoog moet, en de belasting op arbeid omlaag, om het milieu te helpen. Want zodoende wordt de circulaire economie gestimuleerd. Reparaties en hergebruik worden betaalbaarder ten opzichte van nieuwe producten. Een hoger BTW tarief kun je ook als een soort milieubelasting beschouwen, want in veel producten zijn de maatschappelijke kosten van de productie ervan niet of nauwelijks verdisconteerd. Denk aan overlast van varkenstallen, het verdwijnen van biodiversiteit in de grootschalige landbouw, of de lichtvervuiling van de kassencomplexen.

Maar een generieke BTW verhoging maakt helaas geen onderscheid tussen duurzaam geteelde producten, en niet duurzame geteelde producten. Of je nu schoon en milieuvriendelijk bent, je wordt hoe dan ook nu extra aangeslagen voor je veronderstelde footprint. Dat is natuurlijk contra productief. Dat gebeurt ook overigens met elektriciteit: de belastingdienst maakt geen onderscheid tussen duurzaam of fossiel opgewekte stroom.

Het zou mooi zijn als het kabinet de BTW verhoging daarom beperkt tot niet duurzame producten, en zo een prijsverschil laat zien met wel duurzame producten. Uiteraard kan het kabinet heel eenvoudig daarvoor topkeurmerken hanteren, zoals Biologisch en Milieukeur. Zo’n besluit is denk ik heel goed voor de producent, want die krijgt meerwaarde voor zijn extra inspanning. De consument zal eerder duurzame producten kopen, en die is dan ook beter af. In de meeste gevallen ziet de retail daar dan ook het voordeel van in. Wat houdt het nieuwe kabinet tegen om de maatregel nog even aan te passen?

We zien uit naar het debat over de regeringsverklaring!

Gijs Dröge
Directeur

Deel dit bericht

Overige berichten

Uien met ‘On the way to Planet Proof’ keurmerk
Eerste PlanetProof Tommies snacktomaatjes in de schappen bij Jumbo
Helga van Leur, ambassadeur On the way to PlanetProof
Een mooie foto van PlanetProof uien
Bij Aldi: PlanetProof champignons
Bijen bedreigd, supermarkt Lidl komt in actie
Eerste PlanetProof producten in de schappen van de supermarkten
Kwekers Greenport Midden Brabant lanceren animatiefilm: “Hebben we bomen nodig?”
Aandeel Nederlandse AGF met Milieukeur/PlanetProof bij Jumbo al richting 60 procent